.
Świat się zmienia, a czytanie łączy pokolenia.
(Oddziały przedszkolne i klasy 1-3)
.
Informacje o projekcie - OTWÓRZ
.
.
„Dzień Dziecka z bajkami”
- podsumowanie projektu medialno-czytelniczego.
W wyjątkowym dniu jakim jest święto wszystkich dzieci podsumowaliśmy projekt czytelniczo-medialny „Świat się zmienia, a czytanie łączy pokolenia”.
Wszyscy uczniowie klas I-III i oddziałów przedszkolnych oraz ich wychowawcy wcielili się w bohaterów swoich ulubionych bajek. Trudno wymienić wszystkie Postacie, które tego dnia pojawiły się w szkole. Były to m.in. księżniczki, rycerze, kowboje, zwierzątka a panie wychowawczynie wcieliły się w postać m.in dobrych wróżek.
Uczniowie mieli okazję wykazać się znajomością omawianych lektur podczas klasowych konkursów wiedzy, quizów multimedialnych. Odbyły się także klasowe konkursy na najciekawszy strój – przebranie.
Jedną z atrakcji tego dnia było zaprezentowanie nagrań „Rodzinnego czytania”. To działanie związane było z realizacją zadania projektowego, w które zaangażowaliśmy wielu rodziców. To właśnie Rodzice i uczniowie wystąpili w roli lektorów i zaprosili nas wirtualnie do swoich domów by zaprezentować rytuał rodzinnego czytania. W tym miejscu wszystkim Rodzicom, którzy zaangażowali się w to działanie serdecznie dziękujemy.
Zwieńczeniem tego wyjątkowego święta były przygotowane przez Rodziców upominki i słodkie poczęstunki. Dziękujemy.
.
,
KSIĄŻKI INNE NIŻ ZWYKLE
.
.
W ramach projektu w klasach 1a, 2 a oraz 3a odbyły się spotkania na temat różnego rodzaju książek dla dzieci dostępnych obecnie na rynku wydawniczym.
Naszą podróż zaczęliśmy od książek pop-up z różnymi elementami 3D znanych uczniom z lat dzieciństwa. Po otworzeniu, oczom dzieci ukazują się trójwymiarowe elementy, które umożliwiają nie tylko pełną emocji lekturę, ale przede wszystkim wnikliwą obserwację. Wszystko po to, aby zainteresować małego, wymagającego czytelnika czy słuchacza. Następnie książki interaktywne- różnego rodzaju, które uczą i wymagają myślenia od dzieci, a także i dorosłych. Są to książki wykorzystujące różne techniki, m.in. strony z filtrem uv, gdzie za pomocą specjalnych narzędzi - latarek czy nakładek jesteśmy w stanie odkryć to co niewidoczne jest gołym okiem. To zajęcie przeznaczone zwłaszcza dla dzieci zainteresowanych odkrywaniem tajemnic!
Dzięki światłu zajrzeliśmy do wnętrza doniczki z kwiatami, zobaczyliśmy pestki owoców i środek świnki skarbonki, policzyliśmy dziury w serze, rozszyfrowaliśmy zawartość puszek i poznaliśmy niewidoczny gołym okiem mechanizm zegarka. Dowiedzieliśmy się co szumi w suszarce i siedzi w środku jabłka. To były naprawdę niezwykłe odkrycia.
Następnie rozszerzaliśmy rzeczywistość. Na oczach dzieci zaczęły ożywać trójwymiarowe budowle, postacie, świat flory i fauny. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w przygodach „Wilka, który nikogo nie zjadł” i „Księcia, który dostał kosza”. Dzięki użyciu komórek i tabletu z odpowiednimi aplikacjami mogły przenieść się w wirtualny świat bajek, podziwiać tańczącego Czerwonego Kapturka czy pędzącego na koniu Księcia, a wszystko to oczywiście z dodatkiem odpowiednich elementów dźwiękowych. Pracując z wersją rozszerzoną Małego Księcia dzieci obserwowały wszechświat, odbyły kosmiczną podróż i miały jedyną, niepowtarzalną okazję trzymać na dłoni kulę ziemską, spowodować wybuch wulkanu, poobserwować rosnące kwiaty czy wziąć udział w zabawie słoni.
Zachwycił ich Gabinet Anatomii wydawnictwa Dwie Siostry książka – atlas, którą dzięki specjalnej technice kolorowych soczewek, możemy oglądać aż na 3 poziomach. Raz widzimy szkielet, innym razem mięśnie lub narządy człowieka.
Dla bardziej zaawansowanych w czytaniu były książki z aplikacją lub wykorzystaniem kodu QR. Dzięki zaopatrzeniu książki w przestrzeń interaktywną oraz aplikację uczniowie mieli możliwość odwiedzenia Central Parku. Kody QR umożliwiły im natomiast poznanie obrazów znanych malarzy, a wszystko to w wesołej konwencji kryminalno - detektywistycznej.
Dzieci poznały też różne rodzaje książek multimedialnych, dowiedziały się co to takiego książka hipertekstowa oraz zobaczyły jak można stworzyć swoją własną, niepowtarzalną książeczkę. Największą atrakcją była oczywiście nauka przez działanie czyli własnoręczne i naoczne przekonanie się jakie możliwości dają ukryte w książkach niespodzianki. Zajęcia zakończyła zabawa podczas której uczniowie pomogli ożyć bajkowym postaciom i zwierzętom z kolorowanek 3D.
.
.
.
Pomagamy Czerwonemu Kapturkowi
W ramach projektu czytelniczego w oddziałach przedszkolnych poznawaliśmy historię Czerwonego Kapturka.
Odwiedziliśmy Gminną Bibliotekę Publiczną w Jastkowie i wypożyczyliśmy książkę o Czerwonym Kapturku. W każdej grupie obejrzeliśmy prezentację multimedialną „Jak powstaje książka?”, poznaliśmy zawody związane z powstawaniem książki. Omawialiśmy przygody głównych bohaterów, a przede wszystkim pomogliśmy przejść Czerwonemu Kapturkowi bezpiecznie przez las tworząc twórcze prace plastyczne. W każdej grupie powstał kącik „Przedszkolna Biblioteka Zajączka”. Dzieci rozwijały swoją wyobraźnię wymyślając zakończenie bajki zupełnie inne niż wszyscy znamy tworząc „Teatr cieni”. Podsumowaniem projektu była zabawa na placu obok biblioteki, rysowanie bajkowych postaci na asfalcie. Dużą radość sprawiła Bajkowa Olimpiada Sportowa – konkurencję skoków wygrała grupa oddziału przedszkolnego „C”.
Kolejny bohater bajki będzie wylosowany, więc czekamy z niecierpliwością.
.
.
Klasa 3A czyta i poleca
Uczniowie klasy 3A po przeczytaniu lektury "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą", postanowili wybrać wiersze Juliana Tuwima jako twórczość łącząca pokolenia. Zachęcamy więc do czytania. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji:
.
Domowy Salonik Czytelniczy
Na głośne czytanie dzieciom nigdy nie jest za wcześnie. Wiele mam decyduje się na czytanie bajek swoim pociechom, zanim się jeszcze urodzą. To oswaja je z matczynym głosem i daje podstawy do budowania pewnego rytuału związanego właśnie z czytaniem. Co takiego daje czytanie dzieciom?
.
Zalety czytania najmłodszym:
.
.
Rodzice naszych uczniów też czytają dzieciom. Niektórzy z nich zechcieli się z nami podzielić swoimi czytelniczymi doświadczeniami i pokazać jak wyglądają ich domowe rytuały. Część z nich przybrała nawet formę wierszy promujących czytelnictwo i magię czytania dzieciom. Dziękujemy wszystkich rodzicom, którzy zechcieli wziąć udział w naszym projekcie i pokazać innym jak ważne jest czytanie i jaką może sprawiać przyjemność, dając poczucie wartościowego spędzania czasu i tworzenia wyjątkowej więzi pomiędzy czytającym a słuchaczem. Mamy nadzieję, że obejrzane nagrania zachęcą innych do stworzenia własnego domowego saloniku czytelniczego, w którym będziecie Państwo poznawać najwspanialsze teksty literatury dziecięcej. „Nawyk czytania i przyzwyczajenie do książek wynosimy z domu rodzinnego. Jeśli tak się dzieje, to samo czytanie możemy uznać za coś niemal dziedzicznego. Badania to potwierdzają. Czytający rodzice, wychowują czytające dzieci” Starajmy się, aby było nas jak najwięcej.
.
CZYTANIA NADSZEDŁ CZAS, NIECH CZYTA KAŻDY Z NAS!
.
Zapraszamy do obejrzenia nagrań:
.
.
.
.
.
.
DZIEŃ Z LEKTURĄ W KLASIE 3A - "KRÓLEWNA ŚNIEŻKA"
.
-
Dzień Czerwonego Kapturka w klasie IB
Ile razy słyszeliśmy od naszych mam, by nie iść samotnie przez ciemny las? Czy nie przypomina Wam to którejś bajki? Oczywiście! „Czerwony Kapturek”!
Bajka „Czerwony Kapturek”– na pewno znana przez większość z Was barwna, momentami mroczna opowieść o perypetiach dziewczynki wędrującej przez las do chorej babci. Tytułowa bohaterka to mała dziewczynka nosząca czerwone, aksamitne nakrycie głowy, wywodząca się z baśni ludowych, a opisana po raz pierwszy przez Charles’a Perraulta w 1697 roku w książce pt. „Bajki Babci Gąski”. Autor zaczerpnął historię z francuskich opowieści ludowych przekazywanych ustnie głównie wśród chłopów.
W XIX wieku Bracia Grimm spisali baśń o Czerwonym Kapturku i włączyli ją do swego zbioru baśni w 1857 roku. W tej wersji Kapturek, jak i Babcia zostają uratowane przez Gajowego. Bajka posiada także drugą część, w której Kapturek, jako bardziej doświadczona i sprytna dziewczynka przygotowuje skuteczną zasadzkę na łakomego wilka.
Obecnie baśń znana jest na całym świecie. A wiecie, jak brzmi „Czerwony Kapturek” w innych językach? Rotkäppchen (niemiecki), Little Red Riding Hood (angielski), Caperucita Roja (hiszpański), Cappuccetto Rosso (włoski), Roodkapje (holenderski), czy Punahikka (fiński).
11 marca nasza sala zamieniła się w las z bajki o „Czerwonym Kapturku” a my wszyscy wcieliliśmy się w bohaterów tej opowieści. Czekało nas mnóstwo zadań, które zostawił dla nas Kapturek. Po wykonaniu każdego z nich mogliśmy naklejać kolejne fragmenty puzzli z chatką babci Kapturka. Po zbudowaniu całej ilustracji czekała na nas nagroda.
I tak przygotowaliśmy własne pacynki – paluszki by odegrać improwizacje teatralne.
Kolejne zadanie związane było z edukacją zdrowotną , układaliśmy bowiem zdrowy jadłospis dla babci. Kapturek byłby pod wrażeniem naszej wiedzy o zdrowym odżywianiu.
Nie zabrakło również pokazu mody „Stylizacja dla Kapturka dawniej i dziś”. Zarówno stroje z dawnej epoki jak i współczesne wizje zrobiły wielkie wrażenie.
Na koniec … fotobudka z pamiątkowym zdjęciem.
To był radosny dzień i już nie możemy doczekać się kolejnego spotkania z bohaterami lektury. Jaka to będzie bajka? Nie zdradzimy, to ma być niespodzianka.
.
2021-03-31
Klasy młodsze czytają i polecają…
KLASA 1A PROPONUJE: „JAŚ I MAŁGOSIA” Braci Grimm
.
.
DZIEŃ Z LEKTURĄ W KLASIE 1A
Wszyscy znamy przepiękną baśń braci Grimm „Jaś i Małgosia”, dlatego też klasa 1a postanowiła zorganizować „Dzień z Lekturą” właśnie z bohaterami tej baśni. Natalka –Małgosia oprowadzała wszystkich po lesie, a dzieci świetnie bawiły się rozwiązując zadania Baby Jagi, budując jej chatkę, układając puzzzle. Na koniec dzieci „zjadły” piernikową chatkę.
KLASA 2A POLECA PRZYGODY CUKIERKA
Waldemar Cichoń
„Cukierku, ty łobuzie!”
„Nie martw się, Cukierku!”
W każda środę z niecierpliwością czekamy na kolejną porcję przygód Cukierka. Cukierek jest małym, pręgowanym kotkiem, który staje się członkiem rodziny Marcela. Kot uwielbia wywracać wszystko do góry nogami. Od rana do wieczora najchętniej skakałby i rozrabiał, po drodze zaliczając wiele ciekawych i porywających przygód. Wszystko dookoła jest dla niego interesujące i stanowi obiekt do psot i zabaw.
Jesteśmy zachwyceni jego pomysłami. Dzięki Pani Renacie z uwagą słuchamy już drugiego tomu przygód ciekawskiego kota. Poznajemy nie tylko zwyczaje Cukierka. W Dniu Kota Pani Renata opowiedziała nam mnóstwo ciekawostek z kociego świata. Mogliśmy również podzielić się swoimi obserwacjami z życia naszych pupili. Udało nam się zrobić podobizny Cukierka z surowców wtórnych.
Zapraszamy do czytania
Klasa 2A
.
Nowa okładka najpopularniejszej książki
w naszej klasie.
„Kopciuszek” ten tytuł pojawiał się najczęściej wśród tytułów wymienianych jako bajki z dzieciństwa Naszych Rodziców i Dziadków w naszej klasie. Dlatego uczniowie klasy 3 B postanowili zaprojektować nową, własną okładkę do tej pięknej baśni. Dzieciom bardzo podobały się takie twórcze zajęcia.
„Kopciuszek” to opowieść o losach pięknej i dobrej dziewczyny, która po śmierci matki stała się służącą w domu swojego ojca i jego nowej rodziny. Czy Kopciuszkowi uda się spełnić największe marzenie i wybrać się na bal, organizowany przez króla? W której z trzech sióstr zakocha się królewski syn? Czy pomimo intryg macochy i jej córek Kopciuszek znajdzie szczęście? Na te i wiele innych pytań odpowiedź można znaleźć na kartach tej pięknej książki.
Wystarczy ją otworzyć i przenieść się w baśniowy świat, czytając historię Kopciuszka i podziwiając kolorowe ilustracje.
Efekty prac plastycznych uczniów klasy 3B przedstawiamy poniżej.
.
Wspólnie przygotowaliśmy również wystawę różnych wydań „Kopciuszka”. Na klasowej ekspozycji znalazły się pięknie ilustrowane wydania tej baśni oraz różne rekwizyty związane z tą książką.
.
.
„Budujemy szkołę – cegiełki czytelnicze”.
Taki tytuł nosi jedno z zadań projektu czytelniczo-medialnego pt. „Świat się zmienia, a czytanie łączy pokolenia”. Projekt ten realizują klasy I-III i oddziały przedszkolne.
Zadanie „Budujemy szkołę cegiełkami czytelniczymi” to międzyklasowy konkurs czytelniczy w innowacyjnej formie. Na kartkach – cegiełkach wychowawcy wpisują określoną liczbę tytułów przeczytanych przez uczniów książek. Kolorowe cegiełki utworzą makietę szkoły.
Naszą „budowę” zamierzamy ukończyć na początku kwietnia. Czy się nam uda? Która klasa dołoży największą liczbę cegiełek? Dowiemy się już wkrótce !
Przy okazji tego zadania na pewno czeka nas wiele miłej zabawy, ciekawej lektury i zdrowej rywalizacji.
.
Klasy młodsze czytają i … polecają.
Przez ostatnie tygodnie za oknem panowała prawdziwa zima, niemal jak na dalekiej północy. Z czym lub z kim kojarzy się taka aura? Nam skojarzyła się z … pingwinami.
Uczniowie I b postanowili poznać sekrety życia mieszkańców mroźnej krainy.
Naszą przygodę rozpoczęliśmy od lektury znanej już od kilku pokoleń pt. „Mały pingwin Pik-Pok”.
Pingwin mieszka z rodzicami, ciotką i stryjem na Wyspie Śniegowych Burz. Prowadzi zwyczajne pingwinie życie, chodzi do szkoły, gdzie uczy się, „jak uciekać przed zębatym rekinem i ile to jest dwa sztokfisze plus trzy sztokfisze”, i nie jest zbyt dobry z geografii.
Pewnego dnia Pik-Pok spotyka wędrowną kaczkę Kwe-Kwe. Opowieści Kwe-Kwe (która na własne oczy widziała Błękitne Jezioro, wie, jak pachną fiołki i jak śpiewają słowiki) sprawiają, że spokojny pingwin zaczyna marzyć o podróżach. A gdy na wyspie ląduje samolot, pingwin nie waha się ani chwili: wsiada na pokład i postanawia zwiedzić świat.
Co z tego wyniknie? My już wiemy. Polecamy wszystkim książkę Adama Bahdaja „Mały pingwin Pik – Pok”.
Przygody pingwinka postanowiliśmy zilustrować w nietypowy sposób. Efekty naszych prac plastycznych przedstawiamy poniżej.
Spotkanie z Wydawnictwem Dwie Siostry
W ramach współpracy z wydawnictwem Dwie Siostry uczniowie klas trzecich wzięli udział w spotkaniach on-line pt. Czy warto czytać i co? Pani Hania rozmawiała z dziećmi na temat ich czytelniczych zainteresowań. Pytała co lubią czytać i dlaczego. Opowiedziała o drodze książki od momentu pomysłu aż do pojawienia się u czytelnika. Podzieliła się swoimi czytelniczymi i wydawniczymi doświadczeniami. Uczniowie dowiedzieli się jak radzić sobie z trudnym tekstem, dlaczego trzeba dać szansę każdej książce oraz jak wpływa na nas czytanie. Mieli okazje poznać m.in. serię książek pop up z ruchomymi elementami czy wyjątkową książkę-album anatomii, zilustrowaną za pomocą specjalnej techniki graficznej. Dzięki niezwykłym okularom z filtrami, można ją oglądać aż na 3 poziomach, o czym mogli się przekonać na własne oczy. Zapoznaliśmy się też z ofertą nowości wydawniczych. Uczniowie z zapartym tchem wysłuchali czytania fragmentów wybranego przez siebie tytułu - „Wilczej nory”- kryminału dla dzieci, którego akcja toczy się w świecie zwierząt. Było też oczywiście dużo pytań i wyczerpujących odpowiedzi. To było bardzo owocne spotkanie. Już wkrótce wybrane przez uczniów tytuły trafią do naszej biblioteki. Mamy nadzieję, cytując Panią prowadzącą, „że to początek pięknej przyjaźni – dzieci z książkami, a naszej z wydawnictwem.”