5 maja to Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami. Stał się on okazją
do podsumowania naszego projektu, w trakcie realizacji którego dzieci uczestniczyły w
zajęciach opartych na opowiadaniach o codziennym życiu osób z niepełnosprawnością,
ćwiczeniach praktycznych rozwijających zrozumienie, zabawach i działaniach
integracyjnych, wykonały prace plastyczne inspirowane tematem różnorodności.
Projekt pomógł dzieciom lepiej zrozumieć potrzeby innych, nauczyć się mówić o
niepełnosprawności z wrażliwością, dostrzegać, że każdy zasługuje na równe traktowanie i
szacunek.
Dzień Świadomości Autyzmu stał się okazją do przeprowadzenia zajęć, które miały na celu lepsze zrozumienie tego zagadnienia. Uczniowie wysłuchali opowiadania pt. "Tajemnicze słowo – autyzm", które pomogło im spojrzeć na świat z perspektywy osoby ze spektrum autyzmu. Następnie dzieci miały okazję wyrazić swoje emocje w twórczy sposób – w konturze puzzla rysowały to, co najbardziej lubią robić, kiedy czują się zdenerwowane. Kolejnym elementem zajęć była piktogramowa zgadywanka – nauczyciel pokazywał symbole, a uczniowie odgadywali ich znaczenie, ucząc się w ten sposób alternatywnych sposobów komunikacji. Zajęcia były pełne zaangażowania, refleksji i wspólnej zabawy.

Z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa uczniowie wzięli udział w wyjątkowych zajęciach poświęconych tematyce akceptacji i różnorodności. Wysłuchali opowiadania „Zespół (Downa) Piotrka”, dzięki któremu poznali podstawowe informacje na temat zespołu Downa i lepiej zrozumieli codzienne życie osób z tym zespołem. Dzieci dobierały skarpetki w pary oraz zagrały w „skarpetkowe memory”, rozwijając przy tym spostrzegawczość i współpracę. Kulminacyjnym punktem było własnoręczne wykonanie kolorowych skarpetek – symbolu solidarności z osobami z zespołem Downa – z których powstała barwna i radosna gazetka klasowa.
Czym jest padaczka zwana epilepsją? Odpowiedź na to i wiele innych pytań otrzymali uczniowie wysłuchując opowiadania „Niespodziewany napad (padaczki)”. Dzieci dowiedziały się jak właściwie postępować podczas napadu epilepsji, przećwiczyły ułożenie ciała w pozycji bocznej, zostały uwrażliwione na zachowania niedopuszczalne podczas ataku padaczki.
Kolor lawendy ma zwrócić uwagę na samotność oraz społeczną izolację osób chorych.
Lekcja o niepełnosprawności wzroku pomogła uczniom zrozumieć jakie wyzwania napotykają osoby niewidome lub słabowidzące oraz jak można im pomagać i wspierać w codziennym życiu. Dowiedzieli się czym jest całkowita ślepota, jak również słabowidzenie i jakie są ich przyczyny. że nie każda osoba z problemami wzroku ma tę samą sytuację – niektóre mogą dostrzegać tylko częściowo lub z trudnością, inne mogą być całkowicie niewidome. Poznali sposoby w jakie radzą sobie w codziennym życiu osoby z wadą wzroku np. przy pomocy psów przewodników, laski, systemów nawigacyjnych, technologii wspomagających tj. programy do odczytu tekstu na komputerze.
6 października obchodzony jest Światowy Dzień Mózgowego Porażenia Dziecięcego.
Uczniowie poznali różne oblicza niepełnosprawności ruchowej. Z uwagą wysłuchali przygotowanego opowiadania „Niezwykły wózek Lukrecji”. Poruszyliśmy temat trudności jakie napotykają na swej drodze osoby niepełnosprawne, barier i udogodnień jakie mamy w naszej szkole i okolicy. Rozmawialiśmy na temat dyscyplin sportowych, w których startują osoby niepełnosprawne. Dzieci dowiedziały się, że wśród osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich są ludzie sławni i zasłużeni, którzy dążą do osiągnięcia celu, pokonując własne słabości.
Od Międzynarodowego dnia Głuchych i Języka Migowego klasa 2b rozpoczęła cykl zajęć poświęconych niepełnosprawności. Na podstawie opowiadania „Tajne znaki” zostały podjęte ważne problemy dotyczące życia oraz akceptacji osób niepełnosprawnych i szacunku do nich. Uczniowie dowiedzieli się czym jest język migowy, poznali kilka podstawowych symboli. Jako podsumowanie zajęć wykonali motyla, który jest symbolem języka migowego.
Projekty realizowane w naszej szkole:
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy 2 b będą realizowali Projekt edukacyjny „Jak mówić o niepełnosprawności”.
Głównym celem projektu jest zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych, kształtowanie tolerancji, rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, likwidowanie uprzedzeń i stereotypów na temat osób z niepełnosprawnościami, przygotowanie do wspólnego spędzania czasu.