BIBLIOTEKA ZAPRASZA
Poniedziałek 8:05 - 13:50
Wtorek 8:15 - 13:50
Środa 8:15 - 13:50
Czwartek 8:15 - 14:55
Piątek 7:45 - 15:00
Konkurs „Wieże czytelnicze”
W kwietniu uczniowie klas 1 – 3 wzięli udział w czytelniczym wyzwaniu pod hasłem ”Wieże czytelnicze”. Chętni uczniowie przychodzili do do czytelni w szkolnej bibliotece aby czytać wybrane przez siebie książki. Czytanie przez 15 minut uprawniało do uzyskania jednego klocka do budowy wieży. Uczniowie, którzy zbudowali najwyższe wieże na poziomie klas 1, 2 i 3 zostali zwycięzcami tego konkursu i otrzymali nagrody książkowe. Akcja czytelnicza spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony uczniów, z pewnością w przyszłym roku szkolnym odbędą się jej kolejne edycje.
Zwycięzcy konkursu „Wieże czytelnicze”
1. Gabriela Kosior – klasa 1 b
2. Katarzyna Skrzat – klasa 2 a
3. Alicja Kubiec - klasa 2 a
4. Aleksander Wilk – klasa 3 b
FLASH MOB CZYTELNICZY
To jedna z akcji czytelniczych w naszej szkole. Tym razem była to biblioteka bliżej ucznia. Tego dnia na pewien czas książki z biblioteki i bibliotekarze przenieśli się na 1 piętro, aby być bliżej uczniów. Akcja cieszyła się dużym powodzeniem. Wzięły w niej udział wszystkie klasy 1-3. Uczniowie z dużym zapałem przeglądali oferowane im książki i wybierali ulubione tytuły. Łącznie wypożyczyli 72 książki. Dziękujemy i życzymy przyjemnego czytania.
Pasowanie na czytelnika
Obecne klasy pierwsze rozpoczęły swoją przygodę z biblioteką w ubiegłym roku szkolnym w czasie realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Teraz już oficjalnie otrzymały „Czytelnicze Wyprawki” ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W skład Wyprawki wchodzi: „Wnuczka antykwariusza” – książka znanej i niezwykle cenionej pisarki Justyny Bednarek oraz „Kochasz? Czytaj razem z dzieckiem” - broszura, która jest poradnikiem dla rodziców i opiekunów, mówiącym o korzyściach wynikających ze wspólnego rodzinnego czytania.
Podczas spotkania w bibliotece dzieci miały okazję wysłuchać treści książki „Wypożyczalnia Skrzydeł” Iwony Pietrzak-Płachty mówiącej o magii czytania i ważnej roli biblioteki i bibliotekarzy w czytelniczej podróży uczniów.
Informacje ze strony organizatora
Szanowni Państwo,
Oficjalnie ogłaszamy, że w IV Międzynarodowej edycji Przerwy na czytanie w 2023 r. czytało 563 800 osób z Polski i świata! Jest to imponujący wynik, jednak zeszłoroczny rekord, który wyniósł 578 433 osoby czytające na przerwie nie został pobity, zabrakło niewiele bo prawie 15 tys. osób. We wszystkich zaś 8 edycjach akcji wzięło udział prawie 2 MILIONY OSÓB, a dokładnie 1 826 384 osoby.
W 2023 r. akcji zgłosiły się 2982 placówki (więcej niż w zeszłym roku). Pobiliśmy rekord w liczbie placówek biorących udział w tegorocznej akcji tj. 2815 instytucjach w Polsce i 27 innych państwach. Prawie podwoiła się liczba uczestniczących placówek zagranicznych, w 2023 r. były to 84 palcówki.
Liczby w naszej akcji mają znaczenie ale razem z Wami cieszymy się z każdej jednej osoby, która dzięki akcji polubiła czytać, która zmieniła zdanie na temat książek, która przyszła pierwszy raz do waszej biblioteki, która zabrała książkę do dalszego czytania w domu. To jest największy sukces akcji, który jest niemierzalny, a który mamy wielką nadzieję przyniesie owoce w przyszłości.
Dziękujemy, że byliście częścią naszego wydarzenia.
Pozdrawiam serdecznie, do zaczytania!
Anna Giniewska
pomysłodawczyni i koordynatorka akcji
NOWOŚCI W BIBLIOTECE
Międzynarodowy Dzień Kundelka
Mały, duży, brązowy lub czarny z długą czy z krótką sierścią - nieważne. Każdy z nich obchodził 25 października swoje święto – DZIEŃ KUNDELKA.
Święto tego niepozornego pieska przypada w Dniu Ustawy o Ochronie Zwierząt. Pomimo, iż to nietypowe święto - jest wyjątkowo pouczające. Zwraca uwagę na los najlepszego przyjaciela człowieka, jakim jest pies. Święto powstało, aby podziękować kundelkom za ich wierność oraz uwrażliwić na potrzeby zwierząt.
Pupil to też obowiązek, gdyż ma on swoje potrzeby, którym trzeba sprostać. Tego dnia dzieci z klas I-III przyniosły do szkoły piękne zdjęcia ukochanych czworonożnych pupili. Wszystkie zostały wyeksponowane na wystawie szkolnej, gdzie właściciele dumnie prezentowali swoje ukochane zwierzaki.
Dzieci zadeklarowały, że są wielkimi przyjaciółmi tych zwierząt oraz, że życie z psem jest o wiele bardziej ciekawe i radosne.
Przerwa na czytanie
W tym roku już po raz trzeci biliśmy rekord czytania na przerwie. W międzynarodowej akcji „Przerwa na czytanie” uczestniczyli wszyscy: oddziały przedszkolne, klasy 1-8 oraz pracownicy szkoły. Razem było nas 433 osoby. Czytaliśmy wszędzie: w salach, na korytarzu, na schodach i w strefach relaksu. Czytaliśmy na różne sposoby: stojąc, siedząc, a nawet leżąc. To było wspólne czytelnicze święto. Dziękujemy wszystkim za aktywny udział w akcji.
Milo nam poinformować, że Szkoła Podstawowa im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie otrzymała dotację w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” 2.0. na lata 2021-2025. Wsparcie finansowe zostanie przeznaczone na zakup książek oraz realizacje działań promujących czytelnictwo.
CZYTANIE NA ŚNIADANIE
BANDA CZARNEJ FROTTE
W ramach śniadaniowych spotkań w klasie 1A czytaliśmy ulubione przez dzieci skarpetki „Bandę Czarnej Frotte”. To były przygody nie tylko kolorowych skarpetek, ale także białych rękawiczek. Razem z nimi zawitaliśmy do Etiopii, Egiptu, zobaczyliśmy jak wygląda prawdziwy papirus. Dzięki skarpetkom wiemy też, gdzie leży Estonia i Bukareszt. Odwiedziliśmy morskie głębiny, przeżyliśmy burzę na statku i spacerowaliśmy Mleczną Drogą. To była wspaniała podróż na końcu której skarpetki odnalazły swoją parę. Wspólne spotkania zakończyliśmy tworzeniem portretów swoich ulubionych bohaterów i wystawą na korytarzu. Żegnamy się ze skarpetkami czekając na następne przygody.
BIBLIOTEKA MOICH MARZEŃ
Na konkurs wpłynęło 50 prac z klas 1-3. To były prawdziwe biblioteki marzeń. Kolorowe pomieszczenia, wyposażone w pufy, hamaki, kolorowe fotele, dywany, pełne barwnych książek, regałów o niezwykłych kształtach. Pojawiły się też komputery sprytnie wkomponowane w całość wyposażenia. Nie zabrakło też kwiatów i obrazów na ścianach. W niektórych projektach widać nawet część zabawowo-rekreacyjną. Już wiemy o czym marzą nasi uczniowie. Jury konkursowe wyłoniło 3 zwycięzców oraz przyznało 15 wyróżnień, w tym 1 specjalne. Uczniowie otrzymali nagrody oraz pamiątkowe dyplomy. Wszystkie nagrodzone prace stworzyły wystawę na korytarzu szkolnym. Dziękujemy uczniom za liczny udział w konkursie i kreatywność. Mamy nadzieję, że uda się zrealizować chociaż część Waszych marzeń.
Nagrodzeni
1 miejsce- Maria Chołaj - 3B
2 miejsce- Nadia Pająk – 2A
3 miejsce – Klara Maruszak – 2B
WYRÓŻNIENIE SPECJALNE
Wiktoria Gałęzowska – 3A
WYRÓŻNIENIA
Anna Dec -1A
Piotr Chomicki - 2A
Eryk Golianek - 2A
Karolina Wojdaszka – 2B
MagdaDrozd - 2C
NataliaDrozd – 2C
Judyta Rejmak – 2C
Weronika Bocian-3B
DawidDados-3B
PatrykGoral-3B
Bartłomiej Marcowski-3B
Antoni Nowicki-3B
Amelia Ostrowska-3B
Szymon Szaruga-3B
BIBLIOTEKA SZKOLNA
ZAPRASZA KLASY 1-3 DO UDZIAŁU
W KONKURSIE PLASTYCZNYM
„BIBLIOTEKA MOICH MARZEŃ”
Zasady konkursu:
⦁ Format prac A3 lub A4
⦁ Technika dowolna: farby, kredki, pastele, wydzieranki …….
⦁ Prace prosimy dostarczyć do biblioteki do 15 maja.
R. Lender
8-15 MAJA XX TYDZIEŃ BIBLIOTEK
Tydzień Bibliotek to ogólnopolska majowa akcja promująca czytanie i biblioteki. Pierwsze obchody miały miejsce w 2004 roku - roku wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Każde święto przebiega pod innym hasłem, wybieranym przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Przygotowaniom do Tygodnia Bibliotek towarzyszy konkurs na najciekawsze wydarzenie oraz plakat.
W tym roku pod hasłem Moja, Twoja, Nasza Biblioteka! obchodzimy już XX Tydzień Bibliotek.
Dla zainteresowanych hasła poprzednich edycji oraz informacje o nich.
2004 –“Biblioteki w Europie były zawsze”
2005 –“Biblioteka otwarta na Ciebie”
2006 – “Nie wiesz? Zapytaj w bibliotece”
2007 – “Biblioteka mojego wieku”
2008 – “Biblioteka miejscem spotkań”
2009 – “Biblioteka to plus”
2010 – “Biblioteka – słowa, dźwięki, obrazy”
2011 – “Biblioteka zawsze po drodze, nie mijam – wchodzę”
2012 – “Biblioteka ciągle w grze”
2013 – “Biblioteka przestrzenią dla kreatywnych”
2014 – “Czytanie łączy pokolenia”
2015 – “Wybieram bibliotekę”
2016 – “Biblioteka inspiruje”
2017 – “Biblioteka. Oczywiście!”
2018 – “(Do)wolność czytania”
2019 – “#biblioteka”
2020 – “Zasmakuj w bibliotece”
2021 – “Znajdziesz mnie w bibliotece”
2022 – “Biblioteka – świat w jednym miejscu”
Źródło: Tydzień Bibliotek – Ogólnopolski program Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (sbp.pl)
R. Łączna Lender
Dyplom dla naszej szkoły za udział w akcji "Przerwa na czytanie"
Spotkanie autorskie z Renatą Piątkowską
21 listopada odbył się w naszej szkole cykl spotkań z Renatą Piątkowską -autorką książek dla dzieci i młodzieży.
Pani Renata Piątkowska to wielokrotnie nagradzana autorka ponad 50 tytułów.Jej książka Wieloryb otrzymała Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego, Na wszystko jest sposób i Hebanowe serce zostały nagrodzone w konkursie im. Astrid Lindgren, a Wszystkie moje mamy zdobyła I nagrodę w konkursie Przecinek i Kropka. Pięć jej książek trafiło na Złotą Listę Fundacji ABC XXI “Cała Polska Czyta Dzieciom”. Za całokształt twórczości pisarka otrzymała Nagrodę im. Marii Weryho-Radziwiłłowicz, dołączyła też do grona Kawalerów Orderu Uśmiechu, odznaczenia tym cenniejszego, że przyznawanego przez dzieci.
Spotkania odbyły się w 4 grupach wiekowych:
Oddziały przedszkolne: wysłuchały opowieści o „Paluszkach czyli o dziesięciu takich, co się nigdy nie nudzą” i dowiedziały się jak powstaje książka.
Klasy 1-3, na podstawie „Zbója”, „Mruka” i reszty, poznały historię powstawania książek o zwierzętach oraz ich przygodach.
Klasy 4-6 usłyszały opowieść o pakistańskiej dziewczynce Malali, niezwykłej nastolatce, blogerce opisującej trudną sytuację dziewcząt w pakistańskim szkolnictwie. Malala to jedyne na świecie dziecko, które otrzymało Pokojową Nagrodę Nobla.
Klasy 7-8 poznały postać Ireny Sendlerowej z książki „Wszystkie moje mamy”, która podczas wojny stała się matką dla 2500 uratowanych przez nią dzieci.
Opowieściom o książkach i kulisach ich powstawania towarzyszyło czytanie fragmentów utworów przez lektora Panią Malwinę Kożurno, która w fantastyczny sposób wcielała się w postacie bohaterów książek. Po spotkaniach był czas na pytania, dedykacje, autografy do zakupionych lub przyniesionych książek oraz podziękowania.
Przerwa na czytanie
W tym roku nasza szkoła po raz drugi biła rekord w czytaniu na przerwie. Była to już III Międzynarodowa edycja VII Ogólnopolskiej akcji „ Przerwa na czytanie”. Celem akcji jest pokazanie uczniom, że czytanie jest fajne, może sprawiać radość i przyjemność. I tak było.Czytaliśmy wszyscy: uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi. W sumie było nas 390 osób. Czytali mali i duzi- od oddziałów przedszkolnych po uczniów klas ósmych. Czytaliśmy wszędzie i na różne sposoby: stojąc, siedząc a nawet leżąc. Czytaliśmy na korytarzu, w salach w strefach czytelnika. Trafiliśmy nawet do sali gimnastycznej. Dzięki pięknej pogodzie „Przerwa na czytanie” wyszła też na dwór. Wśród jesiennej scenerii czytali najmłodsi – oddziały przedszkolne. Wybór książek był bardzo różnorodny, niektóre tytuły udało się nawet podejrzeć. Przygotowując się do akcji uczniowie tłumnie odwiedzali bibliotekę. Niektóre książki tak zaciekawiły czytelników, że zostały u nich na dłużej. To był naprawdę wspaniały czas: cała społeczność szkolna zjednoczona we wspólnym celu. Miło było patrzeć na uczniów zagłębionych w lekturze książek. Oby takich przerw było jak najwięcej.
Dziękujemy serdecznie wszystkim, którzy zaangażowali się w tę wyjątkową akcję.
Renata Łączna Lender
Najmłodsi w bibliotece
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
W tym roku po raz pierwszy oddziały przedszkolne zostały zaproszone do biblioteki szkolnej. Zapoznały się pracą bibliotekarza, obejrzały książeczki, dowiedziały się jak o nie dbać i wysłuchały próśb książki. Następnie każdy uczeń wybrał egzemplarz dla siebie. W ten sposób do dzieci trafiły książeczki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Jak przystało na prawdziwych czytelników każdy dostał zakładkę oraz odznakę - naklejkę Przyjaciela Książek. Dzieci otrzymały też czytelnicze tabele, w których rodzic potwierdza podpisem czytanie dziecku przez 20 minut dziennie. Codziennie.
Mamy nadzieję, że to początek wspaniałej przygody z czytaniem.
Zapraszamy Przyjaciół Książek do nas jak najczęściej.
Renata Łączna-Lender
Nowości w bibliotece
Już są - nowe książki w bibliotece, zakupione z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dla oddziałów przedszkolnych. Jeszcze cieplutkie, kolorowe zachęcające do czytania i słuchania. Mamy książeczki do samodzielnego czytania : seria Czytam sobie, Czytamy bez mamy oraz Już czytam. Są znane tytuły w nowej graficznej odsłonie, jak seria o Muminkach. Wśród nowości także wszystkie ulubione historie o skarpetkach, książki z serii 8+2 najpopularniejszej norweskiej autorki książek dla dzieci oraz wiele innych. Spójrzcie sami. Biblioteka już czeka na najmłodszy6ch czytelników
Renata Łączna Lender
29 września - Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
Ustanowiony został w 2001 roku w dniu urodzin Janiny Porazińskiej autorki książek dla dzieci, która została jednocześnie jego patronką. W naszej szkole po raz kolejny dołączyliśmy do ogólnopolskiego świętowania. W oddziałach przedszkolnych i świetlicy czytaliśmy opowiadanie Brunona Ferrero „Wilkołak i pięć słówek”. W klasach 1-3 „Detektywa Pozytywkę,” podręcznikowe opowieści oraz „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”.
Renata Łączna Lender
Spotkania z kotem Cukierkiem w 1C
Klasa 1C wybrała na spotkania czytelnicze książkę Waldemara Cichonia Cukierku, ty łobuzie. Raz w tygodniu spotykaliśmy się, aby poznawać kolejne przygody tego niezwykłego futrzaka. Towarzyszyliśmy mu podczas przeprowadzki, wizyty u weterynarza, w chorobie. Poznaliśmy historie podartego sweterka z angory i zobaczyliśmy jak sprytnie poradził sobie ze szczotką. Nie zabrakło nas podczas jego wielkiej ucieczki z domu oraz przygody z choinką. Obserwowaliśmy jak został bohaterem wiersza i w jaki sposób trafił na trening hokeja. Razem z nim świętowaliśmy urodziny Marcela. Historie niezwykłego kota Cukierka albo Cukrzycy, jak kto woli, zachęciły dzieci do sięgnięcia po kolejne części jego przygód.
Spotkania z książką zakończył konkurs plastyczny „Cukierek w nowej okładce” A oto jego laureaci:
Magdalena Drozd
Judyta Rejmak
Marcel Sokołowski
Dziękujemy wszystkim i życzymy Cukierkowych wakacji.
Renata Łączna Lender
Czytanie ma moc
W roku szkolnym 2021-2022 klasy drugie uczestniczyły w programie Czytanie ma moc.
Cele programu to:
- rozbudzanie dziecięcej ciekawości świata i frajdy z czytania,
- promocja czytelnictwa w oparciu o książki Wydawnictwa Znak Emotikon
- rozwijanie kompetencji XXI wieku, takich jak: współpraca, kreatywność, empatia, krytyczne myślenie
- wspieranie i inspirowanie pedagogów w pracy z tekstem literackim
Hasłem przewodnim klas drugich był Paszport do przygody. Każdy uczeń otrzymał Czytelniczy Paszport, który uzupełniał po każdych zajęciach otrzymanymi w komplecie naklejkami. W cyklu Czytanie ma moc odbyło się 10 czytelniczych warsztatów, których treść była oparta na 4 tytułach:
- Kefir w Kairze, czyli podróże palcem po mapie Michała Rusinka
- Bohaterowie magicznego drzewa-Stwór Andrzeja Maleszki
- Wynalazcy. Poznaj zwierzęta, które inspirują świat nauki Christiana Dorion’a
- Zakazane miejsca na świecie, podróże magicznym dywanem Patricka Makin’a
Przed pierwszą podróżą dzieci obejrzały prawdziwy paszport, zobaczyły co się w nim znajduje. Następnie otrzymały swoje paszporty czytelnicze. Mogły wymyślić dla siebie przydomek, narysować portret i obdarzyć się supermocą zgodną z swoją szczególną cechą charakteru. Następnie wyruszyliśmy w podróż po różnych kontynentach z książką Kefir w Kairze. Towarzyszył nam tytułowy bohater, który pomieszkiwał we wszystkich wymienionych książkach. Dzieci odwiedziły Oslo, Bukareszt, Pekin, Ankarę, Kair i Bogotę. Pracując w grupach odkrywały ukryte słowa, poznawały zawartość walizki Kefira i znalazły nowe zastowanie dla znajdujących się tam rzeczy. Dowiedziały się co znaczy topić smutki i co to jest reisefieber, odkrywały jakie nowe wyrazy powstaną po usunięciu lub dodaniu kropek, kresek i ogonków. Wyobraźnia nie miała granic.
.
Czytanie fragmentów Magicznego drzewa – Stwór przeniosło dzieci do świata fantazji. Miały okazję poznać mit o puszce Pandory i zobaczyć co przydarzyło się Julce po jej otwarciu. Dziewczynka straciła głos i zamiast mówic miauczała, a potem zmniejszyła się do wielkości owada. Jej przygody były naprawdę niezwykłe. Na warsztatach dzieci rysowały wymyślonego przez siebie stwora, nadawały mu imię, poznawały inne słowa na jego określenie oraz układały wyrazy z rozsypanek. Następnie zapełniały swoje własne puszki: śmiechu, przygody, dobrych uczynków i przyjemności. W puszce przyjemności królowały oczywiście… LODY.
Klimatyzacja? Ubrania przeciwdeszczowe? Tunele? Igła w strzykawce? To tylko niektóre z wielu wynalazków stworzonych dzięki zwierzętom. Bo to one wymyśliły mnóstwo rzeczy, z których korzystamy na co dzień. I wciąż wymyślają! Dzięki książce Wynalazcy uczniowie dowiedzieli się jakie niezwykłe cechy i umiejętności posiadają zwierzęta, że są wśród nich mistrzowie recyclingu. Poznali jak człowiek wykorzystał kamuflaż charakterystyczny dla kameleonów czy chwytne łapy - przyssawki obecne u gekonów. Odkryli też jak zainspirowała naukowców płetwa humbaka. Oglądając zdjęcia nauczyły się odróżniać inspirację od odgapiania. Następnie rozwiązały krzyżówkę podsumowującą wiadomości z obu warsztatów, której hasło przeniosło ich do kolejnej książki.
Skarpetkowe spotkania w oddziałach przedszkolnych
Przygody skarpetek tak się spodobały dzieciom z oddziałów przedszkolnych, że w II okresie kontynuowaliśmy nasze spotkania z tytułem Nowe przygody skarpetek. Każda grupa poznała ich 13. Wszystkie były niezwykłe, chociaż każda inna. Jedne prawe, inne lewe, wzorzyste i gładkie, szalone i spokojne. Wszystkie zmieniały świat na lepszy. Czerwona poleciała w kosmos, niebieska była muzą słynnej pisarki, różowa pocieszała psa, a żółta została znakomitym serowarem. Granatowa skarpetka pomogła dogadać się Panu Markowi z robotem, odważna bordowa uratowała chomika z pożaru. Dzięki skarpetce w palmy górnik Henryk zrealizował swoje dziecięce marzenia, czarna z anilany została superbohaterem, biała-duchem ,a zielona …uwaga… Zielonym Kapturkiem. Sportowa skarpetka uciekła przed nudą, a czerwona frotte została pomocnikiem Świętego Mikołaja.
Wszystkie były niezwykłe i pozostaną na długo w naszej pamięci. Czytelnicze spotkania zakończył skarpetkowy projekt - każde dziecko zaprojektowało swoją własną skarpetkę. Wszystkie trafiły na wystawę podsumowującą naszą czytelniczą przygodę ze skarpetkami. Dziękujemy wszystkim dzieciom za inspirujące spotkania i życzymy wspaniałych wakacyjnych przygód, tak fascynujących jak przygody naszych książkowych bohaterek.
Renata Łączna Lender
Milo nam poinformować, że Oddziały Przedszkolne przy Szkole Podstawowej im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie otrzymały dotację w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025. Wsparcie finansowe zostanie przeznaczone na zakup książek oraz realizacje działań promujących czytelnictwo.
Cała Polska czyta na głos
W lutym nasza szkoła wzięła udział w akcji Cała Polska Czyta na Głos zorganizowanej z okazji Dnia Głośnego Czytania. Klasy drugie, trzecie i czwarta nagrały fragmenty wybranych utworów, które zostały przesłane do organizatora akcji i były dostępne w ogólnej puli nagrań wszystkich szkół. Poniżej prezentujemy zebrane w całość i udostępnione teraz przez organizatora nagrania wszystkich naszych uczniów biorących udział w tej czytelniczej akcji. Uczniowie klas drugich i trzecich czytali fragmenty książki „Cukierku, Ty łobuzie„ Waldemara Cichonia, uczennica klasy czwartej fragmenty Nowych przygód Mikołajka Rene Goscinny’ego i Jean Jacques’a Sampe
Zapraszamy do odsłuchania nagrań (Ctrl+kliknięcie śledzi łącze. W górnym lewym rogu każdego obrazka znajdziecie klasę oraz imiona uczniów biorących udział w akcji.
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku powiększymy grono chętnych do głośnego czytania.
Renata Łączna- Lender
Podsumowanie konkursu "Baśnie i legendy na znaczkach pocztowych"
W konkursie brali udział uczniowie klas: 2a, 2b i 3a. Nauczyciel biblioteki raz w tygodniu odwiedzał każdą klasę i czytał wybraną baśń lub legendę. Były wśród nich :
Legenda o Czechu, Lechu i Rusie
Herb Lublina
Legenda o Lajkoniku
Warszawska Syrenka
Toruńskie pierniki
Legenda o Bazyliszku
Po wysłuchaniu wszystkich baśni i legend został ogłoszony konkurs plastyczny. Każdy uczeń mógł zilustrować wybrany przez siebie tekst. Praca miała posiadać formę znaczka pocztowego. Tak powstały małe dzieła naszych uczniów. Wybrane i nagrodzone trafiły na szkolną gazetkę.
Wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy i nagrody.
.
A oto nasi laureaci i wyróżnieni
Klasa 2a
I miejsce – Maria Chołaj
II miejsce -Weronika Bocian
III miejsce – Maria Łapanowska
Wyróżnienia
Zuzanna Sadurska
Oliwier Fatyga
Klasa 2b
I miejsce - Julia Goral
II miejsce - Jagoda Sikora
III miejsce – Oskar Chrzanowski
Wyróżnienia
Natalia Kołodyńska
Hanna Sidor
Klasa 3a
I miejsce – Drozd Michał
II miejsce – Wiktoria Prażmo
III miejsce- Klara Bielińska
Gratulujemy wszystkim nagrodzonym!
SPOTKANIE Z WALDEMAREM CICHONIEM, AUTOREM KSIĄŻEK O KOCIE CUKIERKU
Waldemar Cichoń jest autorem bardzo lubianej przez naszych uczniów serii przygód o niezwykłym kocie Cukierku. Cała seria trafiła w ubiegłym roku na naszą biblioteczną listę czytelniczych bestsellerów. W tym roku mieliśmy okazję spotkać się z jej twórcą na autorskim spotkaniu online, które odbyło tuż po Mikołajkach. Przed spotkaniem oddziały przedszkolne oraz wszystkie klasy 1-3 zapoznały się z fragmentami książek autora, przekazanych nieodpłatnie przez wydawnictwo. Każdy też mógł zamówić swój ulubiony tytuł z autografem pisarza. W spotkaniu wzięło udział 10 oddziałów. Wszyscy mogli wysłuchać opowieści o tym, jak powstała seria o słynnym kocie, który okazał się być faktycznym członkiem rodziny autora książki. Była też niezwykła niespodzianka. Dzieci mogły zobaczyć na ekranie bohaterów książki : kota Cukierka oraz jego towarzyszkę Tradycję, także mieszkającą w domu Waldemara Cichonia. Pierwsza część kota Cukierka doczekała się już tłumaczenia na język angielski. Autor zaprezentował również inne swoje tytuły, wśród których są też książki dla miłośników psów. Niezwykle interesująca była część, w której autor odpowiadał na przesłane mu wcześniej pytania, niektóre niezwykle dociekliwe. Uczniowie pytali o pomysły na książki, plany autorskie na przyszłość, byli ciekawi jak został pisarzem, czy trudno jest pisać. Nie zabrakło też pytań osobistych : o rodzinę i dzieci. Panie nauczycielki były ciekawe jaką karmę jada Cukierek i w czyim łóżku sypia najchętniej. Na wszystkie pytania uczestnicy otrzymali wyczerpujące odpowiedzi. Po spotkaniu uczniowie odebrali wybrane przez siebie książeczki z autografem autora. Mamy nadzieję, że dla wszystkich było to ciekawe doświadczenie, które zachęci dzieci do czytania i częstych wizyt w naszej bibliotece.
Renata Łączna-Lender
PODSUMOWANIE AKCJI "PRZERWA NA CZYTANIE"
NOWOŚCI W BIBLIOTECE
Zapraszamy do biblioteki po nowości. Są to nowe pozycje książkowe z wydawnictwa Dwie Siostry, książki zakupione w ramach akcji Czytanie ma moc którą realizujemy w klasach drugich oraz komiksy pozyskane przez bibliotekę w ramach akcji Boom! - na komiksy i gry planszowe. Znajdziecie wśród nich książki o przygodach Waszych rówieśników, poznacie zwierzęta, które inspirują świat nauki oraz odwiedzicie zakazane miejsca na świecie. Wśród nowości długo wyczekiwana ”Wilcza nora”- kryminał rozgrywający się w świecie zwierząt oraz „Bohaterowie magicznego drzewa – Stwór”. Dwa wielkoformatowe tytuły są przeznaczone do lektury w czytelni. Są to - nowość wśród lektur „Którędy do Yellewstone? Dzika podróż po parkach narodowych oraz „Daj gryza” – smakowite historie o jedzeniu w różnych krajach świata. Z pierwszych informacji od uczniów wiemy, że bardzo ciekawa. Zapraszamy! Czytajcie i dzielcie się z nami swoimi wrażeniami.
Renata Łączna Lender
PRZERWA NA CZYTANIE
AKCJA "PRZERWA NA CZYTANIE" JEST REALIZOWANA
W RAMACH KAMPANII SPOŁECZNEJ „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”.
Jej celem jest:
- promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
- integracja środowiska lokalnego;
- pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe;
- wzmocnienie współpracy szkół polskich z zagranicznymi;
- zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
W NASZEJ SZKOLE BILIŚMY REKORD 26 PAŹDZIERNIKA.
Tego dnia uczniowie stawili się z książkami o godz.9:00 w wyznaczonych wcześniej miejscach. Czytali wszyscy: uczniowie klas IV-VI, klasy 1-3, oddziały przedszkolne. Czytali nauczyciele, Dyrekcja, pracownicy administracji i obsługi. Czytaliśmy wszędzie: w klasach, strefach czytania, na korytarzu, na schodach. Czytaliśmy nawet na świeżym powietrzu – w Skansenie. Klasy drugie dołączyły do naszej akcji podczas klasowej wycieczki. Czytaliśmy na różne sposoby: stojąc, siedząc, a nawet leżąc. Przyjemnie było popatrzeć jak wszędzie królują książki. Co czytaliśmy? Co kto lubi. Były książki detektywistyczne, o zwierzętach, o sportowcach, przygodowe, lektury oraz wiele innych.
W całej akcji wzięło udział 399 osób. To był nasz szkolny rekord. Mamy nadzieję, że to nie była ostatnia w tym roku przerwa na czytanie w naszej szkole.
WAKACYJNE INSPIRACJE
.
.
Biblioteka zaprasza uczniów do wakacyjnej zabawy. Jesteśmy pewne, że w Waszym ekwipunku znajdzie się miejsce na książkę. Zachęcamy Was do zrobienia „Wakacyjnego zdjęcia z książką”. Można je zrobić wszędzie: u babci w ogrodzie, na huśtawce, na kocu, nad jeziorem, rzeką czy stawem, na wyjeździe czy w domu. Możecie też spróbować upodobnić się do bohatera czytanej książki czy zrobić zdjęcie w miejscu podobnym do tego, w którym rozgrywa się akcja. Ma być wesoło i przyjemnie. Niech Was poniesie wyobraźnia. Zdjęcia prosimy przesyłać na adres: biblioteka.sp.jastkow@gmail.com
Wszystkie Wasze pomysły trafią na stronę biblioteki. Dla każdego przewidziana niespodzianka.
Zapraszamy do zabawy.
Życzymy wszystkim udanych wakacji.
.
.
.
MĄDRE CZYTANIE
Posumowanie w klasach drugich
KLASA 2A
Nasze spotkanie z kotem Cukierkiem odbywały się cały rok. Przygody pręgowanego urwisa tak się spodobały dzieciom, że w II okresie nastąpił wybór kolejnej części. Książka pisana z punktu widzenia kota zachwyciła dzieci do tego stopnia, że znalazła się w ich projektowych propozycjach książek polecanych do czytania innym. Każde spotkanie rozpoczynaliśmy specjalnym wierszykiem porządkującym zachowanie uczniów przygotowującym ich do wspólnego słuchania. Dzieci często poszerzały czytane informacje o własne doświadczenia dzieląc się radością posiadania kota. W Dzień Kota nasze spotkanie zostało poświecone ciekawostkom o naszych milusińskich. Dzieci mogły dowiedzieć się wielu niezwykłych faktów. Na ostatnim spotkaniu podsumowaliśmy czytanie, a uczniowie otrzymali symboliczne nagrody - naklejki oczywiście z kotem. Było też słodkie cukierkowe pożegnanie.
.
.
.
KLASA 2B
.
W II okresie spotkania w klasie 2b poświecone były Cudaczkowi Wyśmiewaczkowi - niezwykłemu stworkowi, który żywi się złym zachowaniem dzieci – „nie je, nie pije, tylko wyśmiewaniem żyje”. Dzieci poznawały niezwykłe przygody małego licha, które z rozdziału na rozdział miało coraz większe kłopoty ze znalezieniem miejsca pobytu. Wszystko to z powodu zachowania dzieci, które były coraz grzeczniejsze. Spotkaniom towarzyszyły krótkie rozmowy wychowawcze o prawidłowych zachowaniach uczniów. Na podsumowaniu naszej czytelniczej akcji uczniowie otrzymali naklejki za aktywną pracę oraz słodki dodatek.
.
.
Dziękujemy wszystkim za aktywne słuchanie i całoroczną wspaniałą przygodę z książką.
Renata Łączna-Lender
Podsumowanie akcji PoczytajMY
w Oddziałach Przedszkolnych ABC
.
Dobiegły końca nasze spotkania z Misiem Uszatkiem w oddziałach przedszkolnych. Cały rok dzieci poznawały przygody sympatycznego misia. Razem z nim zyskiwali przyjaciół, zwiedzali okolice i uczyli się zasad dobrego zachowania. Teksty były zawsze dobierane pod względem tematycznym, zgodnym z porami roku i kalendarzem świąt. Podczas spotkań poszerzaliśmy pojawiające się w książce tematy. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w wspólnych rozmowach często zaskakując swoją wiedzą. Każde czytanie miało swój rytuał, który porządkował zachowanie dzieci przygotowując do odbioru tekstu. Ostatnie spotkanie było tematycznie powiązane z zakończeniem nauki w oddziale przedszkolnym. Tak jak Miś Uszatek, dzieci kończą swój pobyt w aktualnym miejscu. Życzymy wszystkim wielu sukcesów, samych dobrych wrażeń i radości z bycia uczniem.
ŻEGNAJCIE, DRODZY PRZYJACIELE,
BYLIŚMY RAZEM WIELE LATEK.
DZIŚ POWODZENIA W SZKOLNEJ PRACY
ŻYCZY WAM SZCZERZE – MIŚ USZATEK
Renata Łączna-Lender
.
Podsumowanie akcji
BILET POWROTNY DO BIBLIOTEKI
.
..
.
.
Tydzień Czytania Dzieciom
Za nami Tydzień Czytania Dzieciom. W tym roku trochę wyjątkowy bo jubileuszowy. To już 20 raz jak czytamy dzieciom. W tym roku pod hasłem „Czytamy polskich autorów”. W tym wyjątkowym tygodniu odbyło się dużo spotkań z autorami książek dla dzieci, czytały też znane osoby. A jaki był nasz udział? Tydzień szkolny był wyjątkowo krótki. Wszystko z powodu egzaminów ósmoklasisty. Udało nam się jednak odwiedzić wszystkie oddziały przedszkolne. Zgodnie z tegorocznym hasłem wybrany został polski autor: Grzegorz Kasdepke. Dzieci dowiedziały się, że jego przygoda z pisaniem zaczęła się od tekstów tworzonych dla syna, który jest już dzisiaj dorosłym człowiekiem. Czytanie swojemu dziecku rozpoczął w dniu, w którym pojawił się w domu po raz pierwszy, w czasach kiedy nie mieliśmy jeszcze akcji Cała Polska Czyta Dzieciom. Dzieci usłyszały fragmenty pierwszej części Detektywa Pozytywki. Razem z Zuzią i Detektywem – pracownikiem agencji „Różowe Okulary” szukaliśmy zagubionych skarpetek w delfiny. Czy dzieciom udało się rozwikłać zagadkę? Oczywiście. Teraz czas na następne.
.
TYDZIEŃ BIBLIOTEK 8-15 MAJA
Przed nami Tydzień Bibliotek. To nasze wspólne święto, bo to przecież dla Was istnieje biblioteka. Wiemy, że korzystacie z wielu bibliotek. Każda z nich wygląda inaczej. Dzisiaj proponujemy Wam odwiedziny w bibliotekach, których prawdopodobnie nigdy nie będziecie mieli okazji zobaczyć osobiście, chociaż kto to wie…
Zapraszamy Was do najpiękniejszych bibliotek świata stworzonych z myślą o najmłodszych czytelnikach, którzy zaczynają swoją przygodę z książką. Nacieszmy razem oko i zajrzyjmy do bajkowego świata świątyni książek.
NAJPIĘKNIEJSZE BILIOTEKI ŚWIATA DLA DZIECI
.
.
Zobacz zdjęcia z najpiękniejszych bibliotek - OTWÓRZ
.
.
DOMOWY SALONIK CZYTELNICZY
.
.
Jak Dzień Książki, to obowiązkowo czytanie. A jak czytanie, to także czytanie dzieciom. W ramach realizowanego przez nasza szkołę projektu czytelniczo-medialnego „Świat się zmienia, a czytanie łączy pokolenia” rodzice naszych uczniów zechcieli się z nami podzielić swoimi czytelniczymi doświadczeniami. Mamy nadzieję, że nagrania przygotowane na tę okazję zachęcą do czytania dzieciom tych jeszcze niezdecydowanych. Zapraszamy do Domowego Saloniku Czytelniczego naszych uczniów w zakładce < PROJEKTY >
.
Święto ustanowione w 1995 roku przez UNESCO ma na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. W tym dniu świętują wszystkie książki oraz ich aktywni czytelnicy. Zachęcamy wszystkich, którzy lubią czytać książki, by podzielili się z przyjaciółmi swoimi książkowymi fascynacjami, zorganizowali wspólne głośne czytanie czy koleżeńską wymianę książek.
.
CIEKAWE FAKTY O KSIĄŻKACH:
Rekordy, hity i inne ciekawostki - OTWÓRZ
.
.
LUBIANE I POLECANE
Czy chcecie wiedzieć jakie książki lubią czytać nasi uczniowie? Zrobiliśmy mały sondaż. Każdy uczeń z klasy drugiej i trzeciej napisał na karteczce tytuł swojej ulubionej książki, wypożyczonej z naszej biblioteki w tym roku szkolnym. Do tytułu dołączył jedno lub dwa zdania, które zachęcają kolegę lub koleżankę do sięgnięcia po wybraną książkę. Wszystkie propozycje zostały posegregowane i przeliczone. Wśród tytułów pojawiły się książki o zwierzętach, książki detektywistyczne, o przygodach grupy przyjaciół, komiksy, wiersze dla dzieci, książki o sportowcach-mamy zapalonych kibiców piłki nożnej. Nie zabrakło też szkolnych lektur. Wśród tytułów pojawili się nawet Krzyżacy - to nie pomyłka. Mamy też miłośnika powieści historycznych. Jakie książki cieszyły się największą popularnością?
Oto nasze czytelnicze podium
1 miejsce
Seria o kocie Cukierku
2 miejsce
Seria Biuro detektywistyczne Lassego i Mai
3 miejsce
Oto jest Kasia
A jakie były inne polecane tytuły? Zapraszamy do obejrzenia naszej tablicy na parterze szkoły. Znajdziecie tam wszystkie polecone książki. Skorzystajcie z propozycji kolegów i koleżanek i wybierzcie tę, która Was najbardziej zaintrygowała.
Zapraszamy do biblioteki. Znajdziecie u nas wszystkie polecone tytuły.
.
.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU
.
Dzień Teatru został ustanowiony w 1961 roku. Data 27 marca to dzień otwarcia Teatru Narodów w Paryżu w 1957roku. Od tego czasu święto to obchodzone jest przez ponad 100 narodowych ośrodków na całym świecie. Co roku Międzynarodowy Instytut Teatralny zamawia z tej okazji orędzie u wybitnego przedstawiciela świata teatru. W tym roku zaszczyt ten przypadł brytyjskiej aktorce teatralnej, filmowej i telewizyjnej Hellen Mirren.
Jakie są nasze propozycje?
Dla wszystkich - prezentacja o teatrze, z której dowiecie się wielu ciekawych rzeczy. Poznacie rodzaje teatru, pojęcia z nim związane oraz kodeks dobrych manier.
.
Teraz spokojnie możecie wybrać się do teatru. Proponujemy Wam 2 wirtualne wycieczki.
Dla starszych - po Teatrze Wielkim w Łodzi
http://www.operalodz.com/spacer/
Dla młodszych - wizyta z Tygryskiem w Teatrze Lalek w Opolu
https://www.youtube.com/watch?v=bH1EgX2CXi8
Życzymy miłych wrażeń
Źródło: Pre Zentacje
.
CZYTAMY Z MOTYLAMI I TULIPANAMI
Czekając na nadejście wiosny, stęsknieni za ciepłem, słońcem i kolorami, czytelnicy z klas młodszych przygotowali się na wiosenne czytanie. W czasie odwiedzin w bibliotece w grupach i indywidualnie, w ramach zajęć z cyklu „Czytamy i składamy”, wykonywali proste zakładki do książki techniką origami. W ciągu kilku minut powstawały niezwykłe różnobarwne motylki, które wyglądały też jak rozkwitające tulipany. Takie wesołe zakładki na pewno będą uprzyjemniały czytanie.
.
.
CZYTELNICZE WYZWANIA
Po powrocie z nauki zdalnej i ferii uczniowie klas 2 i 3 uczestniczyli w akcji bibliotecznej „Czytelnicze wyzwania”. Każdy uczeń mógł pobrać z biblioteki takie wyzwanie. Co to było? Kartka A4 z malutkimi obrazkami do kolorowania w liczbie 23. Każde 15 minut czytania upoważniało dziecko do pokolorowania 1 obrazka.
Całość uczeń przynosił do biblioteki podpisując imieniem i nazwiskiem oraz oznaczając klasę. Akcja trwała 2 tygodnie. Po jej zakończeniu zliczone zostały wszystkie kolorowanki oraz czas poświecony na czytanie. Oto nasze najbardziej zaczytane klasy oraz uczniowie.
1 miejsce – klasa 2a
Czas spędzony na czytaniu to 98 godzin 45 minut.
2 miejsce – klasa 3a
Czas spędzony na czytaniu to 39 godzin 30 minut.
Wyróżnieni uczniowie:
Gabriela Kulmaga - klasa 2B
Czas spędzony na czytaniu to 7 godzin 15 minut.
Barbara Gospodarek - klasa 3B
Czas spędzony na czytaniu to 7 godzin 15 minut.
.
Wszyscy uczestnicy akcji zostali nagrodzeni oraz otrzymali dyplomy.
Zaczytanym gratulujemy i życzymy dalszej wspaniałej przygody z książką.
.
BILET POWROTNY DO BIBLIOTEKI
.
LIST DO RODZICÓW:
.
.
NA CZYM POLEGA AKCJA?
Każdy uczeń z klas 1-3 otrzymuje taki bilet z biblioteki. Na bilecie mamy 10 kategorii książek. Działa on podobnie jak kupon rabatowy w sieciówkach. Podczas każdej wizyty w bibliotece uczeń może poprosić o książkę z wybranej kategorii. Dzieci wypożyczają książkę, a my kasujemy bilet. Uwaga! Pierwsze 3 osoby z każdej klasy, które „wyczytają” wszystkie kategorie zostaną nagrodzone. Na pozostałych czeka niespodzianka.
Zapraszamy do zabawy.
.
.