W roku szkolnym 2021/2022, klasy 1 „a” i 1 „b” postanowiły szczególnie zadbać o dobro naszej planety, dlatego przystąpiliśmy do programu edukacyjno-grantowego „Velvet. Piątka dla natury” skierowanego do szkół podstawowych w całej Polsce zainicjowanego przez firmę Velvet CARE. W ramach programu nasze klasy mogą ubiegać się o nagrody.
Dzięki akcji uczniowie już dziś, na etapie edukacji wczesnoszkolnej, poszerzają swoją wiedzę na temat ekologii, która w przyszłości zaowocuje dobrymi nawykami działającymi na korzyść naszego środowiska, zgodnie z hasłem „Działamy dziś, z myślą o jutrze!”. Na każdej „ekologicznej lekcji” przeprowadzaliśmy różne formy aktywności, np. burze mózgów, doświadczenia i prace własne, a na końcu, podejmowaliśmy ekowyzwania w obszarze „troska o drzewa” oraz „oszczędzanie wody”, dzięki którym będziemy już w marcu ubiegać się o atrakcyjne nagrody.
Ale nie robimy tego tylko dla nagrody lecz dla naszej Planety.
Z radością ogłaszamy, że głosowanie rozpoczęło się od 1 marca i potrwa do 31 marca. Liczymy na Wasze głosy. Codziennie można oddać głos, wystarczy wejść na stronę „piątka dla natury” www.piatkadlanatury.pl w zakładce - Głosowanie.
Udział w Głosowaniu mogą brać wszyscy użytkownicy sieci Internet, z zastrzeżeniem, że możliwe jest oddanie maksymalnie jednego głosu z jednego adresu IP dziennie.
Od teraz wszystko jest w Waszych rękach. Trzymamy kciuki!
Klasa I a
Uczniowie klasy 1 „a” chętnie biorą udział w przedsięwzięciach mających na celu ochronę przyrody. W naszej klasie jest wielu zapalonych tropicieli przyrody. Realizując zadania projektowe poznawaliśmy budowę, warstwy i dary lasu oraz jego mieszkańców. Dowiedzieliśmy się co zawdzięczamy drzewom i dlaczego bez nich nie mogliby żyć ludzie, zwierzęta i wszystkie rośliny. Odbyły się zajęcia praktyczne w terenie, kalkowaliśmy korę i mierzyliśmy obwody drzew w naszej okolicy. Potem próbowaliśmy obliczyć ich wiek. Okazało się, że niektóre mogą mieć około 100 lat. Jedno drzewo szczególnie sobie upodobaliśmy i postanowiliśmy wziąć je „pod naszą ochronę”. Chcielibyśmy też z nadejściem wiosny posadzić jakieś drzewko. Jesteśmy bardzo zadowoleni z udziału w projekcie. Na koniec powstał plakat, w którym dzieci podsumowały zdobyte wiadomości i zaprezentowały „Co daje nam las…, drzewa?”. Z pewnością będziemy zachęcać innych do udziału w tego rodzaju wyzwaniach.
Dzieci przedstawiają prośby drzewa:
1) Nie łam gałęzi
2) Podlewaj
3) Nie wycinaj zdrowych drzew
4) Nie zrywaj liści, gałązek
5) Nie pal liści, zostaw je dla jeża
6) Nie ścinaj mnie
7) Zasadźcie nowe drzewa
8) Ratujcie lasy, bez drzew nie będzie życia
9) Ogranicz wysypywanie soli na drogi w czasie zimy
Klasa I b
Nasze przyrodnicze zajęcia związane z realizacją programu zaczęliśmy od odpowiedzi na pytanie: Co to jest woda i dlaczego jest potrzebna dla życia? Dzieci dowiedziały się, dlaczego woda jest ważna dla ludzi, roślin i zwierząt oraz jak krąży w przyrodzie? W ramach programu pierwszoklasiści wykonywali prace plastyczne i plakaty na temat „Oszczędzam wodę bo lubię przyrodę”. Uczniowie ułożyli opowiadanie - „ Jak Franek i Stefanek zostali strażnikami przyrody!”. W klasowym „mini laboratorium” przeprowadziliśmy doświadczenia obserwując jak zachowują się różne substancje wlewane do wody. Wykonując doświadczenie sprawdzaliśmy skąd bierze się deszcz oraz jak powstają kryształki soli? Przeprowadzaliśmy wodne eksperymenty np. „Do czego kwiatom potrzebna jest woda?"- eksperyment z białym kwiatem o rozciętej łodydze- czerpanie wody i barwienie kwiatu przez kolorową farbę. Wykonaliśmy eksperyment „lawa - wulkan w słoiku”. Sprawdzaliśmy co pływa, a co tonie w wodzie? Poznaliśmy stany skupienia wody i kształty jakie przyjmuje w naczyniach. Dzieci poznały główne przyczyny zanieczyszczenia wody. Podczas realizacji programu zwracaliśmy szczególną uwagę na kwestię skutecznego oszczędzania wody.
Dzięki ekowyzwaniom uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat ekologii, która w przyszłości zaowocuje dobrymi nawykami działającymi na korzyść naszego środowiska, zgodnie z hasłem „Działamy dziś, z myślą o jutrze!”.